به گزارش اگزیم نیوز، جلیل سالاری امروز چهارشنبه در مراسم عملیاتی شدن اولین تفاهم نامه سه جانبه در خصوص نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل فرآوردههای نفتی کشور به تعداد ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده سوخت رسان با اشاره به اینکه این تفاهمنامه در بازه زمانی که مصرف سوخت در کشور بالا است، عملیاتی میشود، افزود: با توجه به رشد مصرف در کشور ناوگان را تجهیز میکنیم تا نوسازی در ناوگان اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: ناوگان پخش به لحاظ سن و روزآمدی در رتبه اول قرار دارد.
سالاری با اشاره به اینکه با توجه به شعاع حمل فرآوردههای سوختی، باید ایمنی لازم وجود داشته باشد، گفت: اکنون این اتفاق در کشور افتاده و میتوانیم از ناوگان داخل کشور استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به همکاری بانک ملت در تامین مالی پروژههای نفتی اشاره کرد و افزود: در سالهای گذشته نیز این همکاری وجود داشت.
وی با بیان اینکه باید به سبد حمل و نقل نگاه کلانتری داشته باشیم، تاکید کرد: علاوه بر تقویت ظرفیت انتقال در حمل نقل زمینی، بخش ریلی را هم فعال کردیم تا در شرایط خاص ۱۵۰۰ تا ۲ هزار ناوگان را در بخش ریلی جابهجا کنیم و روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر جابهجایی انجام شود.
سالاری ادامه داد: همچنین با تعریف خطوط جدید انتقال فرآورده، خط لوله از ۱۶ هزار کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد و بهینهسازی مصرف، رعایت اصول زیست محیطی و ایجاد شبکه جدید انجام خواهد شد.
معاون وزیر نفت گفت: همچنین برای پایداری و تامین سوخت کشور، ظرفیت ذخیره سازی را به ۱۶ میلیارد لیتر افزایش خواهیم داد و ذخایر استراتژیک را به ۴۵ تا ۶۰ روز میرسانیم.
وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت مصرف انرژی را مورد توجه قرار دهیم، افزود: با ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل سوخت کشور، مصرف سوخت کاهش پیدا میکند.
سالاری با بیان اینکه با بهرهبرداری از پروژه پالایشگاه اصفهان عملاً ۵۵ میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو را در چرخه حمل و نقل داریم، ادامه داد: سوخت یورو ۴ و ۵ برای خودروهای سنگین فراهم شده است که به لحاظ زیست محیطی و آلایندگی استانداردهای لازم را دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه در بنزین نیز با تایید سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد استانداردهای زیست محیطی تایید شده است، گفت: بنزینهای معمولی در اکتان استانداردهای لازم را دارد. پوشش سوخت در داخل کشور با استانداردهای روز دنیا است.
معاون وزیر نفت افزود: چالش اصلی مصرف بیرویه سوخت در کشور است. خودروهای فرسوده و معاینه فنی در کنار مصرف بالای بنزین خودروها باعث افزایش مصرف بنزین است و با این رشد مصرف تولید نمیتواند این شکاف را پوشش دهد.
وی با اشاره به اینکه در زمستان ناترازی گاز بالا است، گفت: ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز بخش خانگی میکنیم و مصرف بالای بخش خانگی باعث شده تا از سوخت مایع در صنایع و نیروگاهها استفاده کنیم.
سالاری ادامه داد: در ۴ سال گذشته مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاهها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است
به گفته وی، صنایع و نیروگاهها باید از مسیر رانت انرژی خارج شوند و به سمت بهینه سازی مصرف بروند، اگر بهینه سازی اتفاق نیفتد افزایش تولید نمیتواند ناترازی سوخت در کشور را جبران کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اضافه کرد: اکنون ظرفیت ۶ میلیارد لیتری سوخت را در نیروگاهها ایجاد کردیم تا در شرایط کمبود گاز از آن استفاده کنند.
سالاری با بیان اینکه ۱۰ میلیارد لیتر نفتگاز در نیروگاهها مصرف میشود، بیان کرد: این منابع ملی است و نباید این را به سمت سوخت محوری برویم و باید به سمت سود محوری و ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم.
وی درباره افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل ادامه داد: توانستیم ناوگان را جذب کنیم به طوری که اکنون بیش از ۵۸ درصد چرخه سوخت از طریق حمل و نقل زمینی صورت میگیرد.
معاون وزیر نفت به تحویل ۵۰۰ دستگاه نفتکش جادهای اشاره کرد و گفت: ناوگان جادهای نیازمند نوسازی و ایمنی است. این ناوگان مجهز به طرح کهاب است طرح کهاب در چرخه انتقال و توزیع باید اجرا شود
سالاری تایکد کرد: امسال ۲۰۰ نفتکش برای اتصال به طرح کهاب تعهد داشتیم، اما با این اقدام ۵۰۰ نفتکش جادهای با طرح کهاب تحویل میشود.
نظر شما